HELSINKI DRINK FESTIVAL: WHISKEY EDITION
"Graafinenilme.fi piirsi tapahtuman ilmeen ja herätti sen näyttävästi eloon niin itse fyysisessä tapahtumassa, kuin diginäkin kotisivuilla ja markkinoinnissa."
HDF WHISKEY EDITION KERÄSI TAPAHTUMATALO BANKIN TÄYTEEN
Tapahtuma järjestettiin ensimmäistä kertaa ja heti oli selvää, että tähän tapahtumaan halutaan myös muita, kuin perinteisiä viski-diggareita. Viskin nautiskelja on tyypillisesti vaativan maun omaava keski-ikäinen mies ja piirit tuppaavat olemaan viskimaailmassa pienet. Millainen voisi olla tapahtuma, jonka kävijät olisivatkin laajemmin eri-ikäisiä, nuoriakin, kaikkia sukupuolia edustavia ja toisaalta, ihan tavallisia ihmisiä? Ja silti, tapahtuman keskipisteenä olisi laadukkaat kotimaiset ja ulkomaiset viskit ja niistä tehdyt juomasekoitukset, cocktailit.
Jo aiemmin useana vuonna huippusuositun Helsinki Drink Festivalin järjestäjät olivat asettaneet itselleen haasteen ja aikoivat tähän vastata. He halusivat rakentaa suomeen moninaisempaa viskikulttuuria ja nostaa framille kiinnostavimmat viskibrändit ja -trendit.
Graafinenilme.fi pyydettiin kumppaniksi ja kysymyksiä oli useampia:
- Miten viestitään nuoremmalle yleisölle?
- Millainen ilme ja markkinoinnin materiaali puhuttelee sekä perinteisempiä viskidiggareita, että nuorempaa sukupolvia ja naisia?
- Miten saadaan myös naiset innostumaan tapahtumasta?
RATKAISU JA ONNISTUMINEN
GRAAFINENILME.FI LÄHTI RAKENTAMAAN YRITYKSEN ILMETTÄ, ELI LOGOA JA SEN YMPÄRILLE RAKENTUVAA BRÄNDI-ILMETTÄ.
Logoon otettiin vaikutteita Helsinki Drink Festivalin logosta, mutta siitä tehtiin silti täysin uniikki. Myös ilmeen värityksellä ja fonttivalinnoilla herätettiin huomiota myös nuoremmissa ja naisissa.
Graafinenilme.fi toteutti myös kotisivut, jotka innostivat eri kohderyhmiä tutustumaan tarkemmin ja ostamaan liput.
Digimarkkinointia varten tehtiin sisältöjä täysin uudella tavalla: olemassa olevista valokuvista muokattiin henkilöiden kasvoja tunnistamattomaksi tekoälyn avulla. Tekoälyä hyödynnettiin niin, että kasvojen tilalle ikään kuin vaihdettiin toiset kasvot. Näin säästettiin kustannuksia siitä, että ei tarvinnut ottaa valokuvaajaa ja malleja mainoskuvia varten, vaan pystyimme hyödyntämään aiemman HDF tapahtuman kuvia myös tätä uutta viskitapahtumaa varten. Erilaisille kohderyhmille tehtiin erilaisia mainoksia, jotta voitiin ottaa huomioon kohderyhmien mieltymykset. Viskidiggareille mainostettiin mielenkiintoisilla viskeillä, kun taas nuorempia puhuteltiin enemmän cocktaileilla ja syksyn parhailla bileillä.
Haastavassa tehtävässä, viskikulttuurin laajentamisessa uusille kohderyhmille, sekä ennen kaikkea tapahtumalippujen myynnissä onnistuttiin loistavasti! HDF Whiskey Editionista tulee jatkossa vuosittainen tapahtuma, joka kerää yhteen laadukkaat viskit, mielenkiintoiset juomatrendit ja mahtavan kävijäjoukon.
Tervetuloa tapahtumaan jälleen loppuvuodesta 2024!